Boy I hear you in my dreams

Jag tror inte jag varit med om att det blåst såhär mycket på evigheter. Det var så sjukt jobbigt att cykla till skolan imorse och nu hör man hur träden blåser och markiserna svajar här utanför. Jag skulle vilja veta hur vind uppstår. Har svagt minne av att jag lärt mig det förut, men de kunskaperna är som borta med vinden för att uttrycka mig passande. Det ska jag minsann ta reda på.

Från Wikipedia:

Vind är flödet av luft i atmosfären. Vindar kan röra sig i alla riktningar - horisontellt, vertikalt och i virvlar. För trakten typiska och årligen återkommande vindar av speciell typ har ofta givits speciella namn.

Vind uppstår av tryckskillnader i atmosfären. Luften rör sig från ställen med högt tryck mot ställen med lågt tryck. Och ju större skillnad det är i lufttrycket, desto kraftigare blir vinden.

Med vindriktning menas den riktning varifrån det blåser. Vindriktning mäts med en vindflöjel, eller av en vimpel (bilden) som lyfter sig och "pekar" när det blåser. Den rapporterade vindriktningen skall vara en medelvindriktning - medelvärdet, som observerats under en viss tidsperiod, normalt under perioden 10 minuter. Vindriktningen mäts i och benämns av de vanliga väderstrecken och kan också mätas i form av grader, i intervallet 0-360 grader.

Där ser man. Inte för att jag förstod så mycket, men en mer smart person än mig kanske gör't.

I skolan hade vi MIS och natur. Vi hade även studiepass som jag och alice utnyttjade till fullo. Vi satt nämligen kvar ända till halv4 och jobbade med slutuppgiften i MIS. Nästintill hela klassen var redan klar med den och hade gjort klart allt i naturkunskapen. De flesta slutade därmed någon gång innan 1.

Nu är jag hemma och ska egentligen plugga naturkunskap. Jag har tyvärr två prov kvar att göra och de ska jag göra nästa tisdag. Men vill plugga så lite som möjligt i helgen, så därför har jag planerat att plugga nu. Men icke. Jag orkar inte och har ont i huvudet. Kanske plockar upp boken lite senare.

Ikväll är det Champions Leuge finalen. Den ska väl tittas på, vart är dock inte bestämt än.

Nej, nu får jag ta tag och göra någonting mer värt än att sitta här. Tjoflöjt


Något att säga?

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0